Bátori-barlang

<<  >>

Kutatási napló

2010. november 4.

A barlangba való lejutást Laci tette lehetővé a zárszerkezet kulcsbeejtés nélküli kinyitásával. Belépve megállapítottuk, hogy sok a szemét és a hulladék (a barlang előtt, a bejáratnál és a Bejárati-teremben is), ezt időnként érdemes lenne szépen eltakarítani. A túra végeztével össze is szedtünk egy zacskóval. A Bejárati-teremben van egy használaton kívüli kötél is. A Bejárati-terem átnézése után elindultunk a barlang hátsó részei felé. A Kislépcsőknél rögtön megálltunk néhány percre, Tibi felmászott a Kupola-terembe. Itt van néhány szerszám és vödör elrejtve. A Nagylépcsősor alján a létra elég rossz állapotban van, érdemes lenne kicserélni! A Tölcsérből először a Bányaszakaszt vettük célba. A Huzatosnál a jobbra lefelé lejtő járat is jónak tűnik, illetve az utolsó termecske talpán is lehetne lefelé menni - itt viszont úgy látszik, hogy visszatömíti a felhalmozott anyag - bokán felül lehet süllyedni a puha sárba. A depózás kérdése megoldásra vár.

Innen még felmásztunk a terem tetejébe, ahol egy visszafordító szűkület található. Ennek bejárásától eltekintettünk, mert pont a közepén egy tócsa éktelenkedett. Visszatérve a Tölcsér felé, jobbra átkúsztunk a szűkületen a Labirintusba, majd onnan lemásztunk a két aknát felülről szemügyre véve a Tölcsérbe. Tibi felmászott a Száraz-terembe. Megnéztük még a Kincseskamra-fülkét a Labirintusba vezető szűkület bejárata felett, és beírtuk magunkat az ott talált naplóba.

Ezt követően a mélyszintet céloztuk meg. Az aknán való lemászást segíti egy fixen belógatott kötél. Az Y-ág Örvényfolyosója után benéztünk a Pálosok-termébe, de csak felülről a rúdról, le nem másztunk. A legmélyebb pontnál viszont Tibi lemászott az aknába. Itt van néhány "hajléktalanszatyor". Bíztató hely, köveket kellene kipakolni, megy is lefelé a hasadék, de nagyon szűk. Az a gyanúm, hogy egyre szűkebb lesz. Ennek ellenére érdemes lenne itt is bontani, de a depózás ezen a helyen még nehezebb feladatnak tűnik. A Tölcsérbe kivinni - hát ahhoz sok ember kellene... A végpont előtti gömbfülke jelentette túránk végállomását.

A bontási pontok vertikális irányú elszűkülését érdemes lenne végiggondolni geológiai szempontból - előfordulhat-e, hogy mélyebben ismét kitágul. Ez azért fontos, hogy tisztábban lássuk, hová érdemes az erőket összpontosítani. Ehhez egy a barlangra vonatkozó gondolatot idéznék a "Magyarország fokozottan védett barlangjai" című könyvből:

"A kutatás során beigazolódott, hogy a feltáró munkát főként horizontális irányokban lehet folytatni, miután a járatok a mélyebb szinteken mindenhol szűk forráscsövek formájában véget értek."